فرش ماشینی گل برجسته کاشان

فرش ماشینی گل برجسته کاشان، از دیگر تولیدات شگفت انگیز کارخانجات فرش ماشینی است که در بسیاری از خانه ها نمایی شیک و متفاوت ایجاد کرده است. فرش گل برجسته همچون فرش دستباف ایرانی شهرت جهانی دارد که دلیل این موضوع بی شک اصالت طرح ادامه مطلب

مهدی جعفری نژاد بیدگلی
فرش ماشینی گل برجسته کاشان
بازدید 558 1274 روز پیش

فرش ماشینی گل برجسته کاشان، از دیگر تولیدات شگفت انگیز کارخانجات فرش ماشینی است که در بسیاری از خانه ها نمایی شیک و متفاوت ایجاد کرده است. فرش گل برجسته همچون فرش دستباف ایرانی شهرت جهانی دارد که دلیل این موضوع بی شک اصالت طرح و نقشه و هنر باستانی است.
خرید فرش دستباف و ماشینی کاشان خاص ایرانیان نیست و به عنوان کالای ناب و گران بها در دست تاجران و علاقمندان به این هنر نیز عرضه می گردد.
به عنوان یادگاری، سوغاتی، هدیه و عنصر خاطره انگیز با عطر و بوی اصالت برای افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند نیز گزینه ای خاص به شمار می رود.

در این مقاله قصد داریم شما را با فرش ماشینی گل برجسته کاشان آشنا سازیم و روش تولید و برجسته سازی آن را برایتان شرح دهیم. هم چنین به مزایا و معایب آن می پردازیم و تاریخچه ای از آن را نیز ارائه می دهیم.

 

فرش گل برجسته چیست؟ 

فرش گل برجسته همان طور که از نام آن پیداست فرشی است که برخی از نگاره های آن دارای برجستگی بیشتری نسبت به سایر نقاط می باشد. این امر وضوح نقوش را چند برابر کرده و زیبایی آن را نیز افزایش می دهد.
از تولید فرش گل برجسته قدیمی دیری نگذشته که بهترین کارخانجات فرش ماشینی ذوق هنری خود را به وسیله تکنولوژی به سمت تولید فرش جدید گل برجسته ماشینی با نخ گل برجسته یا همان هایبالک بردند.
در واقع صنایع نساجی نخ هایبالک را تولید نمودند و کارخانجات فرش ماشینی با آن فرش های گل برجسته درجه یک را بافتند.
در تولید فرش ماشینی ساده کاشان از نخ آکریلیک هیت ست شده استفاده می شود که ساختار الیاف آن منظم است. این مورد در فرش گل برجسته متفاوت است و ساختار نخ آن به صورت حجیم شده می باشد.

تولید و فروش فرش گل برجسته کاشان همیشه در مسیر کیفیت صورت گرفته است. بدین صورت که در چهار دهه با استفاده از مواد اولیه مرغوب (نخ آکرولیک هیت ست شده) و به کار گیری ماشین آلات پیشرفته واندویل بلژیک و شونهر آلمان، رضایت مشتریان را به سمت خود جلب کرده است.
پیشرفت در تولید و افزایش کیفیت فرش ماشینی کاشان منحصرا مربوط به ماشین آلات بافندگی نبوده است. بلکه تنوع در رنگ و طراحی و بافت فرش نیز بسیار مشهود و محسوس می باشد و ماحصل آن افزایش خرید فرش ماشینی گل برجسته 1500 شانه، 1200 شانه، 1000 شانه و 700 شانه می باشد.

 

فرش گل برجسته 1200 شانه طرح کیمیای سعادت

 

 نحوه تولید فرش ماشینی گل برجسته کاشان

در تولید نخ اکریلیک برجسته، الیاف جمع شونده در کنار الیاف غیر جمع شونده و ثابت قرار می گیرد. پس از تولید فرش ماشینی ساده کاشان با استفاده از دستگاه های ماشینی، الیاف جمع شونده در مرحله آهار، در محفظه استاندارد در معرض حرارت غیر مستقیم و بخار قرار می گیرد.
با توجه به اثرپذیری الیاف جمع شونده، حرارت سبب می شود تا هردو الیاف جمع شونده و ثابت به طرف پایین کشیده شود و فرش دارای برجستگی گردد.
به بیانی دیگر نخ تولید شده هایبالک در مرحله تولید بر اثر قرار گرفتن الیاف جمع شونده و الیاف ثابت در کنار هم دارای خاصیت پفکی می گردد و حجیم شدن نخ گل برجسته را در پی دارد.

حجیم شدن الیاف نخ هایبالک علاوه بر تولید فرش نقش برجسته، عایق بهتر با پوشانندگی بیشتری در زیر پا ایجاد می کند.
در واقع الیاف در روند تولید فرش گل برجسته جمع می‌شوند و هوای محبوس شده در نخ خارج می شود که همین مورد فشردگی بیشتری در بین نخ به وجود می‌آورد.
از این رو فشردگی و تراکم نخ در فرش ماشینی گل برجسته بیشترین مقدار را خواهد داشت.
بنابراین در مراحل تولید آن هیچ عملیات مکانیکی بر روی فرش انجام نمی پذیرد. بلکه کلیه روند برجسته سازی بعد از بافت فرش در مرحله آهار و پرداخت انجام می پذیرد.

کلیه مراحل بافت فرش ماشینی گل برجسته کاشان با فرش ساده یکسان می باشد. ماشین آلات بافندگی و ریسندگی نیز از تولیدات شرکت شونهر فرش آلمان و واندویل بلژیک است. هم چنین تراکم شانه و گره در متر مربع با فرش ماشینی ساده یکسان می باشد.
در فرش ماشینی گل برجسته یک یا دو رنگ از فرش هایبالک می باشد و بر اثر عملیات حرارت پذیری غیرمستقیم دچار فرورفتگی می شود. شش الی هشت رنگ دیگر آن فقط حالت گل برجسته به خود می گیرد.
البته علاوه بر نخ آکریلیک نخ پلی استر نیز در بعضی از محصولات نساجی استفاده می گردد که در رتبه دوم یا شاید سوم از کیفیت قرار می گیرد.

مزایا و معایب فرش گل برجسته

مواردی همچون ظرافت، شانه و تراکم، رنگ بندی جدید و لایت، جذابیت فرش ماشینی گل برجسته کاشان را به طور شگفت انگیزی افزایش داده است. در فروشگاه اینترنتی فرشخونه جدید ترین پالت رنگ بندی مانند نقره ای، فیلی، بژ، کرم و … برای فرش ۱۵۰۰ شانه گل برجسته و فرش۱۲۰۰ شانه گل برجسته موجود می باشد.
به جهت شانه و تراکم بسیار بالا، فرش 1500، 1200 و 1000 شانه بیشترین شباهت را به فرش دستباف دارند. از این رو زیبایی چشم گیری داشته و در مکان های مدرن و لاکچری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
بنابراین مزیت این نوع فرش کیفیت بالا، جذابیت فراوان و چشم نواز، ظرافت و ریز بافتی، دستبافگونه و تنوع طرحی زیاد و لوکس می باشد.

تنها ایراد فرش گل برجسته جمع شدن گرد و خاک در بین فرورفتگی و برجستگی ها می باشد که در صورت نظافت صحیح و منظم این مسئله برطرف می گردد. البته در صورتی که از فروشگاه های نامعتبر خرید نمایید، فرش پس از مدتی سفت می شود و اصطلاحا تخته می گردد. بنابراین حتما از فروشگاه هایی خرید خود را انجام دهید که معتبر باشند و کالای باکیفیت را در اختیارتان قرار دهند.

فرش گل برجسته جدید

 

فرش ماشینی گل برجسته قدیمی و علت منسوخ شدن آن

در اواسط دهه ۸۰ از فرش گل برجسته ای رونمایی شد که ۵۰۰ شانه داشت. این فرش ماشینی جدید هشت رنگ و صد درصد آکریلیک بود و کیفیتی شبیه به فرش ۷۰۰ داشت.
این فرش در رنگ زرشکی، کرم و گردویی تولید شد که رنگ زمینه گردویی آن جدید و پرفروش بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
در ابتدا لبه پایینی و بالایی این فرش ماشینی که اصطلاحا به آن ساده بافت گویند صاف نبود و حالت دالبری مانند داشت. در مابین قسمت های دالبری سه عدد گل کوچک قرار گرفته شده بود.
این طراحی جالب و دیدنی بود اما عیب آن خالی بودن بعضی از قسمت های فرش بود. به گونه ای که تار و پود کف فرش در قسمت متن و بوم آن به وضوح دیده می شد. با این حال طرفداران و منتقدان زیادی در بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشت.

یکی از معایب آن این بود که در قسمت هایی از فرش که فرورفتگی وجود داشت تا فرش ماشینی گل برجسته نشان داده شود، نخ خاب به طور کامل بافت نشده بود. همین امر این باور را به مصرف کننده القا می کرد که کیفیت لازم را ندارد.
در صورتی که تار و پود در هم تنیده شده بود و با بافت نخ خاب به همراه آن نقش فرش را به صورت تخت و هموار به وجود می آوردند که به اصطلاح به این نوع فرایند فلت بافی می گفتند.

مورد بعدی ارتفاع نخ خاب حدودا ۱۰ تا ۱۲ میلی متری بود که سبب می شد تا عمق قسمت های فرو رفته زیاد باشد و همین امر ناملایماتی را به همراه داشت.
هم چنین در فرش ماشینی گل برجسته قدیمی، قسمت های فلت بافی شده اگر چه نمای برجسته و زیبایی را به فرش می داد، اما بیش از حد خالی بود و این امر کثیفی فرش را به همراه داشت. زیرا در این قسمت ها گرد و خاک جمع می شد و نظافت آن را سخت می نمود.
در واقع برای نظافت باید فرش گل برجسته را برعکس (پشت و رو) نموده تا گرد و خاشاک آن خارج شود.
به همین علت پس از مدتی این تولیدات در زمره فرش ماشینی گل برجسته بی کیفیت قرار گرفت و از صحنه تولید خارج شد.

 

جمع بندی فرش گل برجسته کاشان

تا به این جا باید با فرش ماشینی گل برجسته کاشان و روش تولید آن آشنا شده باشید. هم چنین سعی کردیم تا به ساده ترین روش ممکن مزایا و معایب آن را به همراه علت منسوخ شدن برخی از نمونه های قدیمی آن شرح دهیم. بنابراین باید بتوانید تصمیم بگیرید که فرش گل برجسته را با چه شانه و تراکمی می خواهید. انواع فرش 1500 شانه گل برجسته، 1200 شانه و 1000 شانه را می توانید مشاهده نمایید و پس از خرید، فرش بی نظیر خود را تحویل بگیرید.

دوست دارید در ارتباط به چه موارد دیگری اطلاعات کسب نمایید؟ آن را از طریق قسمت نظرات و دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • عکس
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • در دسترس بودن
  • اضافه کردن به سبد خرید
  • توضیحات
  • توضیحات تکمیلی
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات اضافی
در فضای بیرون کلیک کنید
مقایسه