تاریخچه پیدایش فرش ماشینی کاشان

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی کاشان به زمان های بسیار دور باز می گردد. به گونه ای که بررسی آثار و شواهد باقی مانده از قدیم، نشان از این دارد که در این شهر بسیاری از هنرهای مخمل بافی، ریسندگی و … رواج داشته است. همواره از گذشته ادامه مطلب

مهدی جعفری نژاد بیدگلی
فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان
بازدید 337 1591 روز پیش

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی کاشان به زمان های بسیار دور باز می گردد. به گونه ای که بررسی آثار و شواهد باقی مانده از قدیم، نشان از این دارد که در این شهر بسیاری از هنرهای مخمل بافی، ریسندگی و … رواج داشته است. همواره از گذشته کاشان مهد هنر بوده است و فرش ماشینی آن در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در جهان شناخته شده است.
برای این که اطلاعات بیشتری در ارتباط با تاریخچه فرش ماشینی کاشان داشته باشید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

تاریخچه قدیمی ترین فرش جهان

هرگاه صحبت از تاریخچه فرش به میان می آید، یکی از مواردی که ممکن است به ذهن هر شخصی خطور کند، این است که قدیمی ترین قالی جهان کدام است و نام آن چیست؟
سرگی رودنکو، باستان شناسی روسی است که قالی به نام پازیریک را کشف نمود. با توجه به بررسی طرح و نگاره و هم چنین برخی از اقلام دیگر که در کنار این قالی کشف شدند احتمال داده شد که این قالی متعلق به مادها و پارت ها است. هر چند که دارای منتقدانی در این زمینه بود و عده ای آن را متعلق به همان مکان کشف شده یعنی آلتای در محدوده کشور روسیه می دانستند. اما با این حال مشخص شده است که این قالی قدیمی ترین قالی جهان است.
بنابراین مشخص می شود که طبق دانسته های قدیمی، هنر فرش بافی از گذشته در ایران رواج داشته است.

 

تاریخچه قدیمی ترین فرش جهان

 

تاریخچه فرش ماشینی کاشان و عوامل موثر بر رشد و رونق آن

حال که با قدیمی ترین قالی جهان آشنا شدیم به سراغ تاریخچه فرش ماشینی کاشان می رویم.
دوران صفوی شروع موفقیت آمیز فرش بافی بود. زیرا در این دوران مرکز بافت قالی های درباری، کاشان بود و همین امر سرآغاز مثبتی برای رشد بیشتر فرش شد. در یکی از دو قرن های میلادی اطلاعاتی از بافت فرش در کاشان در دسترس نبود تا این که با واردات پشم مجددا رونق گرفت.
موارد متعددی در این که کاشان مهد فرش ماشینی شد، تاثیر گذار بود. یکی از این موارد تولید پنبه به میزان فراوان بود که همین امر سبب رونق صنعت ریسندگی و نساجی شد.
همان طور که گفته شد، از گذشته مردم این شهر فرش دستباف درجه یک می بافتند. وجود اساتید هنرمند که در زمینه نقاشی و طراحی حرفه ای و متخصص بودند، به رونق و جلوه این هنر دیرینه می انجامید. به عنوان مثال مشاهیری همچون استاد ملا محسن محتشمی در دوره قاجار فرش های گل برجسته و در عصر معاصر نیز سید امیر حسین افسری کاشانی فرش های دربار محمد رضا شاه پهلوی را بافت می کردند.

همین امر خرید و فروش فرش کاشان را افزایش داد تا جایی که اولین اتاق های بازرگانی در این شهر شکل گرفت. بنابراین صادرات و واردات فرش درجه یک کاشان رواج یافت.

بیشتر طرح هایی که در قدیم استفاده می شد، شخصی اسب سوار و یا حیوانات مختلف بودند که در گذر زمان این طرح ها تغییر و تنوع بسیار بیشتری یافت.

 

تاریخچه فرش ماشینی کاشان

 

با ورود اروپاییان به ایران و مشاهده دستگاه های چوبی بافندگی، تولید فرش کاشان دگرگون شد. در واقع اروپاییان روش تولید فرش دستبافت را، صنعتی و ماشینی کردند که این فرایند تحولی عظیم در تولید فرش کاشان به وجود آورد. به عبارتی دستگاه های خود را به تاجران و بافندگان ایرانی معرفی کردند که با تجهیزشدن کارخانه ها به این ماشین آلات، فرایند تولید فرش ماشینی کاشان در اوایل دهه پنجاه آغاز شد. با گذر زمان انواع فرش های ماشینی در شانه و تراکم مختلف با رنگ بندی متنوع در تعدد طرحی فراوان تولید شد. اکنون نیز این تولیدات هم چنان در حال پیشرفت است و تنوع طرحی متناسب با متد روز و سلیقه مشتریان دارد. این توضیحی مفید و مختصر بود از تاریخچه فرش ماشینی کاشان و هر آنچه که در رشد این صنعت موثر واقع می شد.

 

فرش ماشینی کاشان در حال حاضر

فرش ماشینی کاشان از بهترین فرش های ایران و جهان است که بیش از 65 درصد از تولیدات فرش را به خود اختصاص داده است.
بهترین کیفیت و ریز نقش ترین فرش های ماشینی در کاشان بافت می شوند که در متنوع ترین طرح ها روانه بازار می گردند.
امروزه تعداد این شرکت های تولیدی به بیش از 1500 واحد رسیده است. این کارخانجات عمدتا در شهرک صنعتی سلیمان صباحی و هلال آران و بیدگل و شهرک راوند، امیرکبیر، نوش آباد و فتح المبین کاشان هستند.

 

کارخانجات فرش ماشینی کاشان

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • عکس
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • در دسترس بودن
  • اضافه کردن به سبد خرید
  • توضیحات
  • توضیحات تکمیلی
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات اضافی
در فضای بیرون کلیک کنید
مقایسه