دانستنی های خرید فرش ماشینی کاشان

نکات مهم برای خرید فرش ماشینی که مصرف کننده پیش از خرید فرش ماشینی باید بداند، از جمله اصطلاحات رایج در زمینه فرش ماشینی، انواع نخ به کار رفته در قسمت های مختلف فرش و همین طور اجزای تشکیل دهنده طرح فرش ماشینی.

مهدی جعفری نژاد بیدگلی
دانستنی های خرید فرش ماشینی
بازدید 503 1082 روز پیش

دنیای فرش بسیار پر رمز و راز است و خواندن در مورد آن علاوه بر این که بسیار لذت بخش و جذاب می باشد، موجب می شود هنگام خرید فرش ماشینی اطلاعات لازم را داشته باشید و محصولی با کیفیت و عالی تهیه کنید. از این رو شما را دعوت می کنیم تا دانستنی های خرید فرش ماشینی کاشان را مطالعه کنید تا با اجزای تشکیل دهنده یک قالی ماشینی آشنا شوید و یک فرش زیبا و جذاب برای دکوراسیون منزل خود تهیه کنید.

دانستنی های خرید فرش ماشینی - ریشه فرش

فرش 1000 شانه تراکم 3000

بررسی ساختار فرش ماشینی

اجزای به کار رفته در فرش ماشینی ایرانی را می توان از چند جنبه مورد بحث قرار داد. بنابراین در سه بخش به معرفی یک فرش ماشینی می پردازیم. اول به سراغ اصطلاحات فرش ماشینی می رویم که معمولا هنگام صحبت درمورد ویژگی های فرش به کار می برند. سپس نوع نخ در قسمت های مختلف فرش ماشینی را یک به یک ذکر می کنیم و در آخر در مورد ساختار طرح فرش ماشینی به طور مختصر توضیح می دهیم.

اصطلاحات فرش ماشینی که هر خریدار باید بداند!

همان طور که هر حیطه ای واژگان تخصصی و رایج خود را دارد، فرش ماشینی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و برای شناخت آن و برقراری ارتباط با اهالی این حوزه باید با اصلاحات فرش ماشینی که استفاده از آن ها در خرید فرش ماشینی متداول است آشنا شویم. در ادامه 4 مورد از پرکاربردترین واژگان فرش ماشینی کاشان را عنوان می کنیم که مشتریان باید با آن ها آشنا باشند.

منظور از تراکم فرش چیست؟ تراکم طولی فرش که آن را به اختصار تراکم نیز می گویند به تعداد ریشه هایی گفته می شود که در یک متر طولی فرش بافته شده است. به طور مثال، اگر تراکم یک فرش ماشینی 2550 است، یعنی در صد سانتی متر در راستای طولی آن باید 2550 گره وجود داشته باشد.


معنی شانه در فرش چیست؟ تراکم عرضی که آن را شانه می نامند هم شمارگان گره های فرش در یک متر عرضی آن است. پس طبق این تعریف، یک فرش 700 شانه در یک متر در راستای عرضی خود 700 گره دارد.


رنگ زمینه در فرش ماشینی: رنگ بندی و رنگ زمینه فرش ماشینی با هم متفاوت هستند. رنگ زمینه رنگ غالب فرش ماشینی ایرانی می باشد، یعنی رنگی که در زمینه بوم فرش ماشینی به کار رفته است. قسمت ساده باف هم به رنگ زمینه بافته می شود.


تعداد رنگ در فرش ماشینی: در یک فرش ماشینی رنگ های متنوعی در نقش و نگارها به کار می رود که در بازه حداقل 6 رنگ و حداکثر 12 رنگ می تواند قرار گیرد. البته تعداد رنگ واقعی فرش ماشینی 8 رنگ و 10 رنگ است که با طراحی آن را به 12 رنگ می رسانند. مسلما هر چه تعداد رنگ های به کار رفته در رنگ بندی فرش بیشتر باشد، از زیبایی بیشتری برخوردار است. البته این امر سلیقه ای بوده و ممکن است برخی افراد طرح هایی با رنگ بندی کم تعداد را ترجیح بدهند.

نکته دیگری که می توان در دانستنی های خرید فرش ماشینی در ارتباط با رنگ بندی قالی ماشینی عنوان کرد این است که در فرش 700 شانه و فرش 1000 شانه 8 رنگ و 10 رنگ واقعی دیده می شود و فرش تراکم بالا مثل 1200 شانه و فرش 1500 شانه 8 رنگ واقعی دارند.

دانستنی های نخ خاب و نخ تار و پود هنگام خرید فرش ماشینی

نخ خاب و نخ تار و پود در فرش ماشینی

آشنایی با الیاف فرش ماشینی کاشان

از آن جا که نوع نخ به کار رفته در فرش ماشینی عامل بسیار تعیین کننده ای در کیفیت آن می باشد سوال رایج مشتریان این است که بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است پیش از خرید فرش ماشینی در مورد الیاف به کار رفته در آن اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید یک فرش ماشینی درجه یک خریداری نمایید. بدین منظور پیشنهاد می شود ادامه این مطلب را مطالعه نمایید تا با انواع نخ فرش ماشینی آشنا شوید.

جنس نخ خاب فرش ماشینی کاشان؛ با کیفیت و مقاوم

الیاف اکریلیک مرغوب ترین نوع نخ برای بافت فرش ماشینی است. این الیاف را پیش از بافت هیت ست می کنند. هیت ست کردن به معنای انجام نوعی فرآیند گرمادهی و سرمادهی روی نخ است تا قابلیت های مدنظر را پیدا کند که از جمله آن ها افزایش کیفیت و از دست دادن خاصیت پرزدهی است. علاوه بر این الیاف، نخ های پلی استر و بی سی اف هم به کار می روند که به دلیل برخورداری از قیمت پایین تر موجب می شوند هزینه های تولید فرش کاهش یابد و  تولیدکنندگان بتوانند فرش ماشینی ارزان قیمت به مشتریان خود عرضه کنند. پلی استر و بی سی اف هم قابلیت هیت ست شدن و افزایش مرغوبیت و کارایی را دارند. نخ دیگری که برای بافت فرش کاشان به کار می رود ورژن (ویرجین) است.

نوع نخ تار فرش ماشینی کاشان و تاثیر آن در زیبایی فرش

نخ تار به رشته هایی از پنبه، پلی استر-پنبه یا فیلامنت گفته می شود که به صورت عمودی در فرش می بافند و با مقاومتی که در استحکام فرش ماشینی ایجاد می کند از کوتاه و بلند شدن آن جلوگیری خواهد کرد. بدین ترتیب فرشی با خاب صاف و یکدست خواهیم داشت.

نخ پود در فرش ماشینی؛ عامل موثر در مقاومت فرش

به رشته هایی که در عرض فرش ماشینی کاشان بافته و باعث نگهداری نخ خاب می شود نخ پود می گویند. در گذشته در فرش ماشینی تراکم پایین مثل فرش 350 شانه و 440 شانه و فرش ماشینی 500 شانه کاشان نخ پودی به نام جوت یا کنف به کار می رفت که از الیاف دریایی منطقه کشور بنگلادش جمع آوری، تنیده و بافته می شد. بسته به تراکم فرش ماشینی کاشان نمره پود جوت 6 ، 8 ،13 ، 16 و 17 است که هرچه نمره پایین تری داشته باشد از تراکم گره بالا در فرش خبر می دهد.

در نسل جدید فرش ماشینی کاشان با افزایش تراکم و شانه دیگر امکان بافت پودهای کنفی و جوت به علت قطور بودن وجود نداشت. لذا از نخ های پنبه که قطر کمتری داشتند استفاده شد، اما به علت نداشتن استحکام کافی و عدم برخورداری از مقاومت کششی لازم در بافت، نخ پود مرتب پاره می شد و در نتیجه کاهش کیفیت و مقاومت فرش را شاهد بودیم.

دانستنی های خرید فرش ماشینی - زیگزاگ فرش

دوردوزی و زیگزاگ برای استحکام و دوام فرش ماشینی

برای حل این مشکل و داشتن یک فرش ماشینی مرغوب راه چاره اضافه کردن الیاف پلی استر به پود پنبه بود که منجر به تولید پود پلی استر پنبه گردید. مزیت پود پلی استر پنبه کاهش قیمت فرش ماشینی با کیفیت است که دارای انعطاف و استحکام بالا نیز می باشد. در اصل هر چه تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد جنس نخ پود از کنف دورتر می شود و درصد کمتری از آن در الیاف به کار رفته استفاده می شود.

زیگزاگ و ریشه و تاثیر آن در ظاهر فرش ماشینی

زیگزاگ فرش: پس از تولید فرش ماشینی کاشان در دو لبه طولی فرش ماشینی نخی به صورت مارپیچ اضافه می شود که به آن شیرازه و زیگزاگ فرش می گویند. زیگزاگ هم جنبه تزئینی دارد و هم به استحکام لبه فرش کمک می کند.

ریشه فرش: یکی دیگر از اجزای فرش ماشینی که موجب افزایش زیبایی آن می شود ریشه فرش است که پس از عملیات تکمیل و آهارزنی به لبه فرش دوخته شده و جنس آن از نوع ابریشمی و پنبه ای می باشد.

نکته قابل توجه در خرید فرش ماشینی کاشان این است که ریشه و زیگزاگ دو قسمت از اجزای فرش می باشند که پس از بافت به آن اضافه می گردند و قابلیت تعویض هم دارند.

آشنایی با ساختار نقشه فرش ماشینی کاشان

مورد دیگری که باید در دانستنی های خرید فرش ماشینی به آن پرداخت ساختار طرح فرش است. همان طور که می دانیم نقشه فرش ماشینی ایرانی دارای المان های مختلفی است و هر کدام پیشینه ای طولانی دارد که در میان اقوام مختلف کشور ابداع شده و سپس در صنعت فرش ایران رواج یافته است. وجود هر یک از این عناصر بنا بر خاستگاه اجتماعی و فرهنگی مردم هر منطقه، ریشه و معنایی خاص دارد. در این جا به ذکر این اجزا و توضیح مختصر هر یک می پردازیم.

اجزای طرح فرش ماشینی

ساده باف: چند رج ساده و بدون نقش و نگار به رنگ زمینه که در چهار طرف فرش دیده می شود.

حاشیه: بخشی از فرش که هم چون قاب، فضای میانی فرش یعنی بوم و ترنج را احاطه کرده است. حاشیه فرش بسته به نوع طراحی به سه بخش حاشیه باریک خارجی، حاشیه میانی و حاشیه باریک داخلی تقسیم می شود.

دانستنی های خرید فرش ماشینی - اجزای فرش ماشینی

قسمت های مختلف نقشه فرش ماشینی

حاشیه باریک خارجی: اولین نوار باریکی که در چهار طرف فرش به صورت پیوسته مشاهده می شود و نقش و نگارهایی را در خود جای داده است.

حاشیه میانی: نوار پهن تری که بین دو حاشیه باریک داخلی و خارجی قرار گرفته است و به آن حاشیه پهن هم گفته می شود.

حاشیه باریک داخلی: حاشیه باریکی که پس از حاشیه پهن در ناحیه داخلی فرش دیده می شود و چسبیده به بوم فرش است.

بوم: قسمتی که درون حاشیه قرار می گیرد و لچک ها و ترنج را در خود جای می دهد.

لچک: مثلثی های قرار گرفته در چهار گوشه بوم فرش را لچک می گویند.

ترنج: بخش میانی فرش که عمدتا به صورت دایره یا لوزی است و با خطوط منحنی از بوم فرش جدا می شود.

سر ترنج: قسمت هایی که به شکل گلدان یا اشکال دیگر در بالا و پایین ترنج قرار می گیرند.

فرش ترنج دار و بدون ترنج

اجزای اصلی که در طرح یک فرش ماشینی دیده می شود در بالا نام برده شد. ممکن است تمام این قسمت ها در همه فرش های ماشینی دیده نشود. به طور مثال در خیلی از طرح های فرش افشان در بوم فرش لچک و ترنج دیده نمی شود. از سوی دیگر در برخی فرش ها مشاهده می شود که ساختار فرش در هم تنیده شده و از هم جدا نیستند. مثلا بوم فرش تا حاشیه ها امتداد می یابد و آن را می پوشاند. این نوع تغییرات برای خارج کردن فرش ماشینی از حالت یکنواختی و تکراری بودن توسط طراحان باذوق انجام می گیرد تا بتوانند نظر مشتری امروزی و متفاوت پسند فرش ماشینی را جلب کنند.

 

فرش 1500 افشان کلاسیک

فرش افشان (بدون ترنج)

فرش ماشینی 1200 شانه طرح جواهر 02

فرش ترنج دار طرح جواهر

 

خرید فرش ماشینی از فروشگاه آنلاین فرشخونه

با توجه به نکاتی که در دانستنی های خرید فرش ماشینی از آن ها اطلاع پیدا کردید، اکنون می توانید با آگاهی بیشتر با کارشناسان فروش فرشخونه ارتباط برقرار نمایید و ضمن استفاده از مشاوره های تخصصی، مطابق با نیاز ها و انتظارات خود خرید اینترنتی فرش ماشینی را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی فرشخونه دارای مجموعه بی نظیری از انواع تراکم و رنگ بندی فرش ماشینی است و شما می توانید بهترین و باکیفیت ترین فرش ماشینی کاشان را با واریز بیعانه بدون هزینه حمل و نقل درب منزل دریافت کنید و تسویه را پس از تحویل محصول انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • عکس
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • در دسترس بودن
  • اضافه کردن به سبد خرید
  • توضیحات
  • توضیحات تکمیلی
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات اضافی
در فضای بیرون کلیک کنید
مقایسه